Izklaidei

11 Mācības, Kas Iegūtas Pēdējā Gada Laikā

Anitra Lēmane, CEO
23.08.2025
6 min
(1) Pārņemt projektus dažreiz ir grūtāk, nekā sākt no sākuma

Klients: bet mēs taču jau esam izdarījuši vairāk kā pusi darba - iesnieguši to un to, aizpildījušo šito un to, parakstījuši papīru un līgumu!

> Projekta pārņemšana nozīmē, ka ir jāvelta laiks, lai iepazītos ar visu jau izdarīto, ar pašu projekta būtību, jāsaprot, kas būs jālabo vai kam jātaisa skaidrojumi, jāpielāgojas jau iesāktām iestrādnēm, iespējams arī steidzami jālabo dati un dokumenti ar atpakaļejošu datumu, kā arī jāpārplāno projekta darbu secība. Tādēļ tagad mēs projekta pārņemšanu nevērtējam kā vieglāku un līdz ar to lētāku darbu – mums tas dažreiz ir pat dārgāks prieks.  

(2) "Bakstīšana" atmaksājas

"Atkal tā Anitra raksta...” nogroza acis.

Tas mums vispār kā pīlei ūdens - mēs labāk lieki atgādinām par Klientu, pieteikumu, uzdevumu – un izpelnāmies “nu atkal?” - bet vismaz nezaudējam pastāvīgu fokusu uz Projekta virzību. Reiz, kad kāds atbalsta pretendents pārāk uzticējās institūcijas procesiem, pēc kāda mēneša atklājās, ka pretendenta pieteikums vienkārši bija pazudis starp darbiem. Ja nebūtu sekojusi “bakstīšana”, Klients varbūt vēl šodien gaidītu institūcijas ziņu, kuri jau sen par šo pieteikumu aizmirsuši. Diemžēl - stāsts no dzīves.  

(3) Tirgus izpēte nav tikai ķekša pēc

Teju vai katrā programmā, lai veiktu iegādi no trešajām personām, nepieciešama tirgus izpēte ar vairākiem cenu piedāvājumiem. Uzņēmējs bieži to uztver kā liekas neērtības, jo varētu būt, ka prātā ir jau zināms piegādātājs, ar ko gribētos strādāt. Taču mēs esam iemācījušies, ka tirgus izpēte ne tikai indicē aktuālo tirgus cenu, gan arī var atvērt durvis vēl foršākiem piegādātājiem, par kuriem iepriekš nezinājām. Vai tieši otrādi - nostiprina jau esošo pārliecību, ka jau zināmais piegādātājs tiešām varētu būt lētākais un labākais starp pārējiem.  

(4) Sezonalitātei "nē!"

Kopā ar Klientu pārapstiprinājām moto - sezonalitātei "nē!".

Naudiņa ir jāpelna cauru gadu, īpaši tiem uzņēmumiem, kuriem “sezonas” laikā nesanāk sapelnīt tik daudz, lai vasarā varētu nosegt nepielūdzamos regulāros rēķinus. Ja nav arī bezsezonas pasīvo ienākumu [abonementi, e-veikals dažāda profila precēm], tad tomēr jāpalauza galva, kā diferencēt savu produktu portfeli, lai uzņēmums spētu “izvilkt” līdz nākamajai sezonai, vismaz kamēr tas ir pašā startā vai attīstības posmā. Ja Tu izīrē slidotavu ziemā, tad varbūt vasarā tā var būt šķēršļu trase skeitbordistiem? 😉  

(5) Vispirms komanda un tad pārdošana, vai otrādi?

Varbūt ne mācība, bet drīzāk jautājums  – jauns uzņēmējs, vēl tikai sākas gaitas. A ko pirmo – tītaru vai olu? Vispirms sagatavot komandu, kura momentā varēs apkalpot klientus, vai arī vispirms pārdot, lai ir ko apkalpot? Katra uzņēmējdarbība ir unikāla - un dažkārt tā pati diktē secību. Taču uzņēmējdarbības sākums ar to ir skaists, ka ar relatīvi zemām likmēm var paspēlēties. Kad ir pirmais klients - lūzt vai plīst tas ir jāapkalpo. Vai to var pats valdes loceklis? Ja jā - brīnišķīgi. Darām šādi un lēnītēm vācam komandu, kas var pārņemt klientus. Savukārt, kad ir pirmais darbinieks - lūzt vai plīst, bet alga jāmaksā. Lai maksātu algu – vajag klientus. Manuprāt, tā arī nav vienas konkrētas atbildes - domājams, katram uzņēmējam jāprot kritiski uz savu kompāniju paskatīties no malas un būt atklātam pašam pret sevi. Vai es varu viens pats kādu brīdi? Vai man ir kompetence? Vai es vispār to gribu? Vai es spēšu samaksāt kolēģim? Vai man būs pircējs? No kurienes pircējs nāks? Saliekam šo uz papīra un varbūt atbilde slēpsies pierakstos 😉  

(6) Drīkst arī atteikt

Jebkurš konsultanta darbs/projekts ir balstīts sadarbībā ar Klientu. Šīs attiecības ir ļoti svarīgas, jo, pateicoties labai sadarbībai, būs maksimāli labs rezultāts un lielāka iespēja visiem saņemt savas naudiņas. Un ir jāmāk pateikt “Nē” tādai sadarbībai, kas jau sākumā šķiet toksiska. Tas ir ok – ne visiem ar visiem sapas, ne visiem ir jāstrādā kopā. Ja kādai no pusēm šķiet, ka “nebūs labi”, tad labāk šķirties jau sākumā, lai vidū nav jāiekurbulē kādi nepatīkami Līguma punkti un gala beigās - jābojā nervi. Tas iet visos virzienos un tiesības atteikties no sadarbības ir gan Klientam, gan Konsultantam, un patiesībā tas ir cieņpilns lēmums - gan pret sevi, gan pret otru pusi.  

(7) Kādēļ ir vērts iet "extra mile"

Man sākumā bija grūti ieskaidrot kolēģiem, kādēļ es daru lietas Klientu vietā, kuras nav paredzētas līgumā, “tērēju” savu laiku un auklējos. Vispirms jau - tāda vienkārši ir mana personība, kā klasiskam “pārcentītim”; otrkārt - bieži vien tas procesus tieši paātrina, ja zināms, ka Klientam pašam nav laika un viss draud ievilkties maza mājasdarba dēļ; treškārt - lielākā daļa no Klientiem atgriežas pie manis. Tiešām lepojos ar atkārtoto Klientu skaitu (62% Klientu izvēlas mūs arī nākamajiem projektiem), un neko savā darbībā nemainītu - un nu jau visa komanda saprot pievienoto vērtību šim “extra mile”. 😊

(8) Kā strādāt ar “mums vajag JEBKĀDU atbalstu” Klientiem

Nereti atnāk Klients un saka “mums jebkādu naudu, lūdzu”. Protams, viss sākas ar nozares noteikšanu un uzņēmuma stāvokļa novērtējumu. Tam vajadzētu mazliet sašaurināt iespējas - taču tāpat definējums “jebkādu” ir par plašu. Mēs cenšamies iedot dažāda tipa programmas ar dažādiem atbalsta elementiem un vienkārši turpinām sarunas, izvelkot no Klienta jau konkrētākas preferences, sašaurinot iespējas līdz jau apstrādājamam apjomam. Klientam apetīte un vēlme vienmēr būs liela pie solījuma, ka “kaut kad būs nauda par brīvu”, bet, kad sāk parādīties konkrētas iespējas un limitācijas, Klients pats naturāli iefokusēsies uz to, ko tiešām gribētu realizēt. Sākumā tikai mazliet pacietības un sapratnes, un pietiekamu pieredzi saredzēt un sadzirdēt lietas, ko Klients saka un [ļoti svarīgi] - NEpasaka. Iefokusēšana ir Konsultanta darbs, un lēmuma pieņemšana - Klienta darbs. Nejaukt šos vietām 😉  

(9) Fona atbalstam ir mega nozīme

Savs bizness noteikti ir pacilājoša lieta, iedvesmojošs dzinējspēks, sasniegums un visādi citādi - ja tas ir tas, ko gribas, tad apsveicami un burvīgi. Bet tikai tik tālu vari dzīt sevi pats. Lai cik mēs prasmīgi būtu savā jomā, lai cik izveicīgi biznesmeņi un slavējami vadītāji - ir brīdis, kad tomēr tas drauga vārds, mentora padoms, kolēģa atsauksme, laulātā interese ir tieši tas, ko dakteris parakstījis. Sava pirmā uzņēmējgaitu gada laikā sapratu, cik liela nozīme ir atbalstošajam fonam - morāla līdzjušana, ticība taviem spēkiem. It īpaši, kad tik bieži ir dzirdēts pretējais - draugi, kas nesaprot; kolēģi, kas neieredz; Klienti, kas pacieš; mamma, kas grib, lai met mieru un ēd kartupeļus. Man ir paveicies ar atbalstu, kas ir vismaz puse no iemesla, kādēļ es vēl daru, ko daru 😊  

(10) Kādēļ ir svarīgi pieglabāt labas [kaut mazas] atsauksmes

Kad Klients e-pastā iesūta kaut ko foršu, tas nav tikai pašsaprotams komentārs par darbu. Tas ir ekstra pūliņš izteikt atzinību par tavu ieguldījumu Klienta labbūtībā. Klients to varēja nedarīt, bet izdarīja. Pieglabāt labos vārdu vajadzētu ne tikai tādēļ, ka vajadzības gadījumā visu ērti atrast [ja nepieciešams publicēt kādā lapā], bet arī tādēļ, lai grūtos brīžos atskatītos un smeltos spēku turpināt. Mēs paši sev atzinības izsakām reti – tādēļ vēl jo vairāk ir svarīgi sev atgādināt, ka viss ir labi un jebkuras grūtības ir īslaicīgas, bet komplimenti par darbu ir ilgtermiņa!  

(11) Ko darīt, ja esi pieļāvis kļūdu, kuru nevar ignorēt

Kļūdās visi – pat AI un roboti, it īpaši cilvēki, tai skaitā konsultanti. Līdz šim brīdim mūsu uzņēmumā pastāv pašsaprotams process: novērtē kļūdu un tās ietekmi > ja kļūda ir ievērojama, ziņo Klientam, atklājot visas kārtis, bet bez vilcināšanās, un obligāti piedāvājot risinājumus, kas pēc iespējas mazāk iesaista Klientu > risinot kļūdu, pārspēj piedāvāto risinājumu [solīji atrisināt 3 dienās, atrisini pusotrā]. Kļūdās visi, bet svarīgākais ir - kā mēs šo kļūdu nokopsim, un vai uzņemsimies atbildību par to. Un vēl svarīgāk - vienu un to pašu kļūdu nepieļaut atkārtoti. Mācāmies no pieredzes katru dienu!  

Biežākie uzdotie jautājumi

Sazinies ar mums

Atstāj savu informāciju un mēs ar tevi sazināsimies ne vēlāk kā vienas darba dienas laikā.
Paldies! Drīzumā sazināsimies ar Tevi.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Citi noderīgi raksti

Piesakies saņemt Latvijas biznesa pasaules jaunumus

Saņem vērtīgus padomus, jaunākās tendences un praktiskus risinājumus, kas palīdzēs Tavam biznesam augt un attīstīties. Pievienojies mūsu jaunumu saņēmējiem un esi pirmais, kas uzzina par Tev pieejamām izaugsmes iespējām.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.